Hilda

Det kliar i fingrarna!

Publicerad 2012-12-16 16:19:00 i

Just nu ser jag saker jag vill köpa, överallt!
 
Smycken, hårprodukter, kläder - vackra klänningar, sköna baströjor, trendiga kavajer, läckra skor - adjektiven är otillräckliga! Men, jag försöker envist hålla i plånboken och tänka att det snart är jul och det kommer snart en lön som muntrar upp :) Har rätt nyligen köpt lite kläder så jag borde ju vara nöjd.
 
Tills dess får jag sukta och stilla mitt begär genom att fönstershoppa!
Tänk att detta behov aldrig stillas under en längre period. Och vad ger det, egentligen? Att komma hem med en påse nya saker är ju verkligen som ett lyft för humöret. Det kan verkligen göra mig förnöjsam och glad! Men vadan denna glädje? Det är ju bara "saker" ?
 
... Men samtidigt är det belöningar. Positiva belöningar som jag ger mig själv för att "Jag är värd det". Så säger man ju alltid för sig själv innan man tar beslutet att köpa den där väskan, äta ute mitt i veckan eller unna sig den där massagebehandling (jag hade ju dessutom lite ont i ryggen och då är det ju ännu mer befogat) - så går tankarna, rösterna som säger Ja! Köp den! Unna dig det!
 
... Sen kommer den där andra rösten. Ni vet, den där som säger "Men varför skulle du köpa den där? Det var väl onödigt?" Har jag verkligen råd att köpa den där klänningen, den är ju ganska dyr?! Behöver jag den där väskan eller borde jag använda den som finns hemma? Namn - Samvetet! Varför får vi det och vad är det bra för? Ska den påminna oss om att vara tacksamma, glada och nöjda över det vi redan har. Påminna oss om att det viktiga vi har i livet är det som inte kan köpas för pengar utan genom kärlekt, respekt och tillit till varandra, i våra relationer. Genom att visa värme, genuinitet och empati för oss själva och andra får vi detta begär uppfyllt och därmed borde vi sluta försöka köpa "lyckan"? Kanske är samvetet bara en påminnelse om vilka värderingar vi bär med oss om vad som är rätt och fel. Oavsett vad böckerna säger så har vi (nästan) alltid friheten att välja och så även i detta fall. Vi behöver ställa oss själva frågan varför jag känner att jag behöver köpa den där behandlingen, eller betala dyrt för den där trendiga kavajen. Om vi kan sätta fingret på vad det är som gör att vi vill köpa vissa saker så har vi ju också möjlighet att titta närmare på om det finns något annat som kan stilla det behovet.
 
Mitt senaste inköp var en grön/turkos scarf  från Esprit. Jag köpte scarfen då jag tyckte att den passade mina ögon perfekt och matchade många av mina tröjor som jag till vardags använder. Hade ingen tanke på att den kanske värmer och kan fungera som halsduk nu i vintern. Nej, det var mer ytliga anldeningar :) Jag unnade mig en stor påse godis förra tisdagen. Mitt i veckan?! Tänker kanske någon - och ja, mitt iveckan kände jag att jag varit duktig och att jag ville belöna mig med något gott! :) Då hade jag inte en tanke på att godis är dåligt för tänderna, istället ville jag bara få äta något gott.
 
Hur ofta belönar du dig? Hur ofta säger ditt samvete ifrån när du tänker göra något annorlunda? Och vilken av rösterna låter du dig oftast styras av?
 

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2012-12-16 18:13:08

Intressant inlägg, mitt svar är: varje dag, hela tiden och alltid. Varför tänka långsiktigt när det gör mig lycklig för dagen och förgyller den? ;)

Postat av: Sarali

Publicerad 2012-12-17 14:33:24

Bra skrivet, vad roligt att du tar upp det här. Jag tycker att du förtjänar allt som gör dig glad, oavsett om det är ett par nya snygga klackar eller något som inte kan köpas för pengar. Det kan ju vara bra att ha i åtanke att samhället vill att vi ska konsumera mycket, och därför är det lätt att man genast tänker på shopping när man ska unna sig något extra.

Postat av: Erika

Publicerad 2012-12-17 14:38:52

Dessa ständiga val! Herr Freud kallade samvetet för överjag och behoven för drifter. Mitt emellan dessa två finns jaget. Men riktigt så enkelt förklarar är det inte, för jaget består ju av kött, blod, tankar och känslor om bl.a. nya kläder. Att vara människa är inte alltid lätt speciellt inte om man börjar tänka på det.

Postat av: Sara

Publicerad 2012-12-17 23:52:39

Personligen har jag lite för nära till den omedelbara lusttillfredsställelsen (det var mig sannerligen en tungvrickare) tänker nog alltför sällan på fördröjd hälsa och njutning. Använder ofta ursäkten att jag är icke tålmodig till min natur. (Men vilken människa är inte det i grunden) vet inte om jag skulle säga att detta gör mig ocivilicerad eller mycket postmodernistisk.?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Följ mig gärna då jag tar er med på min tankeresa genom livets roliga och tuffa utmaningar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela