Hilda

Rent hus, Kontroll och Fördelning av sysslor

Publicerad 2012-11-28 19:30:06 i

Det gick ju bra ändå. Att skippa göra allt som hör till söndagens måsten. Badrummet var det enda som var kvar av städningen och det passade jag på att göra nu när Magnus är på styrelsemöte. Men det ska erkännas - jag gillar INTE när dammet på handfatet syns från avstånd, när vasken i köket känns flottig för att man inte rengjort mer än själv disken efter middagen, eller när dammråttorna börjar krypa fram bakom dörrar och vrår. Ibland kan ett stökigt rum göra att jag knappt kan koncentrera mig, speciellt om jag ska plugga. Då vill jag ha allting i ordning så att det är 'lugnt' runt omkring mig. Istället får det stökas på inuti mitt huvud.

Pedantisk? Mjae.. Jag vet inte, kanske lever jag i förnekelse och vill hävda att jag inte är hysterisk kring städning, men samtidigt är jag ju inte så petig så att det inte hinner bli oreda. Klart att det får bli stökigt, det som får mig att till slut ta fram skurhinken är nog att jag tänker 'om det inte städas snart, kommer nästa städning bli riktigt jobbig eftersom det då har blivit riktigt smutsigt'. Enkelt översatt: 'varför vänta till imorgon då du kan ta tag i saken idag?' Och faktiskt har jag kommit till sans med att låta Magnus städa som han vill (läs:nästan) och detta sparar både sura miner och irritation. Min strategi? - jag blir lugn när jag tänker att jag ju kommer få tillfälle att städa hela lägenheten ordentligt sen. Haha, vilken kontrollfröken han har till flickvän va?! Men samtidigt tror jag inte att jag är ensam. Hur många som själva anser sig vara duktiga på någonting i hemmet, säg laga mat, installera tekniska prylar, tvätta, stryka, byta gardiner, byta lampor etc. har med glädje överlåtit denna syssla till sin partner att göra som han/hon vill med?

-nej, jag tänkte väl det!

Jag kanske är traditionell i mitt förhållningssätt men varför inte göra det man är bra på? Oavsett om det föll sig att min mamma tidig lärde mig städa toaletten, rensa avlopp, hålla blommor vid liv, stryka skjortor och vika servetter fint, så är det ju någonting jag gör väldigt bra idag! Och då ska man fortsätta med det:) Magnus är ju bra på att byta däck, att rätta till den där 'errorkoden' som plötsligt dök upp på dataskärmen och ja, han steker köttet bäst av oss två, låt det vara så! Jag blir så glad och tacksam när han smörjer kedjan på min cykel, byter lampor som lyser för starkt och ansvarar för att räkningarna blir betalda och att vi har det bästa elavtalet som finns. Här behöver jag inte lägga min energi. Istället kan jag överraska honom med ett städat hem, invikta nytvättade kläder, ny inredning och tända ljus i höstmörkret. Ett givande och tagande som funkar så länge båda vill ha det på det sättet!

Kommentarer

Postat av: Systeryster

Publicerad 2012-12-04 02:43:23

Hauoschåbåobåo!!!;)

Postat av: Systerystet

Publicerad 2012-12-04 02:47:42

Mycket riktigt käraste syster! Man ska trivas med det man gör.. Inte låta samhällets kultur våldföra sig på ens liv, oavsett vilken historisk våg som knackar på ens dörr!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Följ mig gärna då jag tar er med på min tankeresa genom livets roliga och tuffa utmaningar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela