Hilda

Valet är Ditt!

Publicerad 2012-11-08 11:21:26 i

Ibland funderar jag på hur andra människor resonerar. Det sammanhang jag tänker på är hur en del tycker att man ska reagera när någon har lagt upp en bild på sig själv. En del lägger upp bilder i hopp om att få kommentarer såsom "vad snygg du är" "vilken vacker bild" osv.. Och så dyker det ju ibland upp en del elaka kommentarer under dessa bilder och då är den stora debatten igång - Vaaarför skriver dessa personer elaka kommentarer? Det talas om att dom är avensjuka, inte kan se lika bra ut själva, dom hade själva önskat att dom hade en sån där figur eller ansikte, de är mobbare eller enbart taskiga. Allt detta för att man inte vill ta åt sig av de elaka som sägs. Sällan uppstår en debatt om alla positiva kommentarer som ges till bilderna. Det är som att den personen som lägger upp bilden på sig själv ger sig rättigheten att den bara ska behöva få dom positiva och roliga kommentarerna och att det är fel av alla andra som ger dåliga kommentarer. Jag undrar då hur personen egentligen tänkte när han eller hon lade ut bilden på sig själv?
 
Jag minns så väl när jag gick på högstadiet och då jag en dag  hade haft en bildlektion. En klasskamrat hade ritat en bild på någonting (minns inte vad) och kom fram till mig och ställde en sån här fråga:
"visst är den här bilden som jag har ritat ful?" Varpå jag ärligt svarade tillbaka: "Ja, den kanske inte var så fin". Reaktionen från klasskamraten? - "Mäh!!! Din bild var då inte så snygg den heller". Så gick han surt iväg och jag stod kvar och tänkte precis samma tanke som jag skrev om ovan .- Vad tänkte han egentligen att han skulle få för svar, han frågade mig ju om vad jag tyckte om bilden..
 
Lägger man ut en bild i syfte att man vill att andra människor ska kommentera bilden, då tycker jag att man ska vara beredd och villig att ta emot alla sorters feedback. Ställer man en fråga så får man vara beredd på både ett positivt och ett negativt svar. Även om det såklart är roligare att ta emot positiv feedback så tycker jag faktiskt att det är fel att ta de dåliga kommentarerna som så negativt och som något fel av den som kommenterar
 
Hur många gånger har vi frågat kompisarna när vi själva står i provrummet: "Ser jag bra ut i den här?" "var den här snygg?" och så har vi fått ett rungande "Jaa" tillbaka. Hade ni fått ett "nej, den där passade inte alls dig" - Hur hade ni reagerat då?
 
Vem äger budskapet? Vem är det som säger att den som lägger ut bilden är den som ska styra vilka kommentarer som får ges? Och å andra sidan - Vem ska bestämma att den person som lade ut bilden måste kunna ta till sig av allt som sägs?
 
Jag utgår bara från mig själv och hur jag ser på saken - mitt perspektiv, och det är att man själv väljer hur man tar saker och ting. Alla människor har ett val kring hur man kan ta till sig av det som sägs till en. Du väljer om du vill ta åt dig personligt av en negativ kommentar, liksom att du väljer att ta till dig av en positiv kommentar. Du väljer även hur du ser på andra människor som fäller olika typer av kommentarer: du kan döma ut de negativa, du kan ta till dig av det som sägs, du kan ignorera det och du kan även välja ut bitar av ett budskap som du tar åt dig av, resten struntar du i. Ofta glömmer vi bort att vi lever i ett fritt land, och att valet också är fritt.
Min bästa vän Emma gjorde för några dagar sedan flera goda val - Hon valde hur hon förhöll sig till hur hennes dag hade blivit. Jag uppmanar alla läsare att gå in på hennes blogg och läsa inlägget "Mycket upp och ner".(bloggadress: www.emmaleven.blogg.se) Här ges ett tydligt exempel på att det inte handlar om hur vi har det utan om hur vi tar det som händer oss.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Följ mig gärna då jag tar er med på min tankeresa genom livets roliga och tuffa utmaningar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela