Hilda

Ylar som vargen.

Publicerad 2012-10-05 08:34:46 i

Ibland är det bra att få yla. Yla över stora och små saker, för dom vi känner och tycker om och visa versa. Det här ordet "Yla" lärde mamma mig för många många år sedan och jag tänkte dela med mig lite av hur jag tänker kring ylandet till er. Yla gör vargen när han/hon klagar. Och det vi kan göra när någon ylar är att lyssna. Och att lyssna har jag berört tidigare och vikten av att lägga bort alla förutfattade meningar för att den som talar ska känna sig sedd, hörd och bekräftad. Men om vi bara tar emot och lyssnar så finns risken att vi bygger upp ett moln av tankar, känslor och funderingar som ibland kan bli för mycket för oss att hantera. I alla fall för mycket för att vi ska kunna sortera ut rätt mängd information att tala ut om. Så ibland händer det att allt kommer på en och samma gång (precis som Per gessles gamla dänga). Vi ylar! som vargen öser vi ur oss och klagar på vår tillvaro, på oss själva, på andra och helst av allt, på allting! Vargen är symbol för det invanda, oreflekterade och oftast omedvetna tankemönstet. Och det här med att yla tror jag är jätteviktigt att vi tillåter oss att göra ibland. Att släppa på alla kontroller och vår egen behärskning av att vara korrekt, sansad, vältalig, eftertänksam och konkret. Ni som känner mig vet att jag nu talar lika mycket till mig själv! Varför ska det vara så svårt att släppa taget och balla ur ibland? Kanske är det för att man vill förmedla en viss sida av sig själv där ylandet inte får ta plats. Vi vill inte upplevas som överdrivna och hysteriska för vem lyssnar på oss då?
 
Jo... -Giraffen!
 
Giraffen har som ni alla vet en väldigt lång hals. Och den finns till av några viktiga skäl i detta sammanhang. Giraffen har nämligen möjlighet att sträcka sin hals så pass långt över vargen så att den kan se vad som finns bakom vargens ylande. Den ser budskapet och känslorna som är maskerade och förstår att det vargen vill är just att bli sedd, hörd och bekräftad. Att halsen är så pass lång på giraffen fyller även syftet att det är långt mellan hjärta och hjärna vilket innebär att giraffen inte reagerar impulsivt utan stannar upp och reflekterar. Giraffen ser långt bortom orden och har överblick över situationen. Giraffhalsen symboliserar modet att sticka ut halsen och säga sin egen ärliga subjektiva sanning och göra sig sårbar för andra. 
 
Vi har båda dessa djur inom oss. Och viktigt är just att låta båda två få ta plats. Jag vet vilket sida det är jag behöver jobba mer på. Vilket sida väljer du att fokusera på?
 
Tack mamma för att du berättade denna saga för mig om och om igen när jag var liten.
Den har lärt mig många saker om mig själv och andra.

Kommentarer

Postat av: emma

Publicerad 2012-10-06 13:15:33

Den här historian känner jag allt igen :) Minns handdockorna som fanns hemma hos er. Eller blandar jag ihop det nu?

Svar: Ja visst var det dom dockorna denna historia illustrerade när vi var små! Bra minne där ;) Vad kul att du kommer ihåg det också!
Hilda

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Följ mig gärna då jag tar er med på min tankeresa genom livets roliga och tuffa utmaningar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela