Hilda

Det här med relationer...

Publicerad 2012-09-13 16:52:57 i

För några dagar sedan träffade jag en gammal god vän till mig. Tillsammans med min kära syster så pratade vi om livet och filosoferade kring hur åren har gått och vad som har hänt sen vi var små. Alla var vi överens om att vi har utvecklats som människor, vi har fått nya intressen, fyllt på vårat ordförråd och lärt oss ett och annat om det här med relationer. För mig som snart är blivande psykolog är detta en värdefull kunskap och jag vill nog säga att vi alla kan ha nytta av att fundera över våra relationer - vilka dom är, vad dom betyder för oss och hur vi själva beter oss tillsammans med dom.
 
Jag har under dom senaste åren börjat rannsaka mig själv och jag kan lugn konstatera att det jag värdesätter idag känns och betyder så mycket mer än när jag var yngre. Idag vet jag att det inte är en självklarhet att mamma och pappa alltid bara ska finnas där. När jag åker upp till Piteå så är det alltid en känslosam resa för mig. Mammas och pappas relation är fylld med kärlek, respekt och tillit, men det har varit en lång och tuff väg för dem innan dom nådde dit och jag kan bara hoppas att jag får uppleva det dom gör nu när jag själv är i deras ålder. 
 
Under sommaren fick jag möjligheten att närvara på en nära väns bröllop och under middagen hölls det många tal. Talen höll i mina ögon världsklass. De inspirerade oss alla på ett eller annat sätt. Ett av talen hölls av brudgummens mamma som ville ge brudparet tre livsråd, dessa var:
 
  1. Värna om dina egna intressen. Det finns mycket ni har gemensamt, men kom ihåg att låta den andre vara olik dig själv och var positiv till att utveckla det han/hon tycker är roligt.
  2. Kom ihåg passionen. När ni stöter på motgångar och tuffa tider, kom ihåg varför ni blev kära i varandra.
  3. Planera in roliga saker, för dom tråkiga kommer ändå alltid oplanerat. Så fort ni har gjort något kul, planera in för nästa gemensamma upplevelese.
 
Vännerna ger mig energi på många sätt. Alltifrån att jag behöver råd, ett lyssnande öra, en kram eller ett skratt och visst är det underbart att man kan ha vänner som alla på ett eller annat sätt berikar ens tillvaro. Ni vet vilka ni är, tack för förtroendet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Följ mig gärna då jag tar er med på min tankeresa genom livets roliga och tuffa utmaningar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela