Hilda

Jag är bra, Du är bra och så är det bara!

Publicerad 2012-09-15 00:40:45 i

Jag kom att tänka på en föreläsare som jag fick chansen att lyssna på förra året. Kvinnan som pratade till oss var rektor på en förskola. Hon hade en sån positiv och härlig energi som verkligen smittade av sig och hon kom till oss för att förmedla ett viktigt budskap, nämligen att - Jag är bra, Du är bra och så är det bara!

Jag är så glad att mina föräldrar trotsade Jantelagens Sverige och faktiskt uppmuntrade oss barn att våga tro på oss själva, att vara stolta över vad vi kan och vilka vi är som personer. Att vi ska se vilka möjligheter vi har istället för vilka hinder som står i vägen. Så långe vi visar varandra kärlek, värme och respekt så har vi mycket att vinna i våra relationer. Och när jag tänker på att Sverige och svenska folket fortfarande går runt och tycker att det är mer acceptabelt att stå vid en spegel och tycka att man är misslyckad, istället för att lyfta fram ens positiva sidor - ja då växer en frustration inom mig.

Det här är min sanning. Jag förstår självklart att folk stör sig på dom som går runt och skryter, men det är inte den typen av inställning jag strävar efter att vi ska ha mer av utan mer en egen trygghet till att vi ska kunna vara stolta över oss själva utan att behöva få dåligt samvete. För samvetet tar bort så mycket av den energi som i min mening istället borde gå till att själv känna och samtidigt sprida en positiv glädje. Våga säg till dig själv att fasen så bra jag är som lyckats sy ihop en ny gardin, liksom att genuint kunna glädja sig åt till att du lyckades gör dom där chinsen på gymet, få fullpott på tentan eller att du vågade höra av dig till den där personen som du träffade ute på stan som du ville lära känna mer över en kopp kaffe. Se till vad du gör bra idag för att kunna göra det ännu bättre imorgon!

Och kom ihåg, den som gör den sista tolkningen vinner alltid. Även om du ser att det sticker i andras ögon att du är så bra på alla sätt och vis, så behöver du inte gå till attack eller vika dig. Det räcker med att du vet, att dom vet.. För då vet du att du kan göra vad du vill med att dom vet om det du redan vet. Hänger du med? Hoppas det! :)

Jag vet att jag är bra, och jag vet också att Du är bra och så är det bara!

Gonatt!

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2012-09-16 14:41:17

Du är bäst och jag med! :D Jag saknar dig!!!

Svar: Javisst Sara, såklart att vi är :D Saknar dig med!! Kom till Umeå om du får hemlängtan ;)
Hilda

Postat av: Erika

Publicerad 2012-09-18 09:08:14

Ja, så sant! Good enough är ett vedertaget begrepp även inom utvecklingspsykologin och nog är "bra" tillräckligt för att vara nöjd med livet. Hur ofta tittar man sig inte i spegeln och tänker att ditt och datt borde se annorlunda ut...eller i löpspåret känner sig värdelös då några Gore-Tex gubbar springer om en...eller när några deffade fitnesstjejer drar 20 chins på gymmet och man själv knappt gör två? MEN...är man inte då en riktig förebild just för att man inte behöver vara perfekt i alla avseenden och ändå kan vara nöjd med livet och faktiskt tycka att man är riktigt BRA ändå. Jag är i alla fall mycket stolt över mina två chins! Det är jävligt bra för att vara mig och det är det som räknas!

Svar: Helt rätt! Det du skriver förstärker bara ytterligare budskapet om att vi inte behöver jämföra oss med andra för att veta om vi är bra eller inte, om vi duger eller måste bli bättre. Det är en fälla vi alla fastnar i ibland. För det kommer alltid finnas en tjej/kille som vi ser som vår överman, den som har det vi inte har osv. Det tål att påminna sig om ifall det är värt att hålla på att jämföra sig med andra i slutänden. Och slutligen, Dina chins SKA du vara stolt över min vän!
Hilda

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Följ mig gärna då jag tar er med på min tankeresa genom livets roliga och tuffa utmaningar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela