Hilda

Checkar ut.

Publicerad 2013-04-08 19:24:18 i

Mentalt sätt känner jag att jag nu har ställt in mig på sommar. Det innebär bland annat att mitt fokus splittras från skola, diverse husliga göromål och att dagarna som passerar inte längre upplevs som lika fullspäckade och to do-iga. Det innebär även att ett leende pryder mina läppar allt oftare, att jag ser fram emot morgonstunden ännu mer, att löpstegen känns bättre och bättre för varje vecka som går, att det snart går att vika upp byxbenen och ha på sig loafers och ballerina, liksom att min nyinköpta trenchcoat fick sin premiär nu i lördags. Våren för med sig känslor, starka känslor. Den kommer med ljus, energi och en doft av frihet. På sommaren släpper vi människor kraven. Vi unnar oss god mat och vi köper små prylar, vi fyndar sommarklänningar på rean, vi frächar upp utemöblerna, planterar blommor, vi sitter på uteserveringar, stannar uppe längre på kvällarna och tar oss tid för att läsa en bok, vi åker på semester och oroar oss inte över eventuell sömnbrist när småtimmarna passerar. 
 
Även om sommarna alltid inneburit jobb, stora omställningar i vardagsrutinerna och att det regnar var och varannan dag, så har jag ändå alltid sett sommaren som den period på året då jag mår som bäst. Kanske innebär det att jag under vintern stundtals kväver en del av min livskvalitet till fördel för måsten, däribland duktighetssyndrom, perfektionism och pedantism. Jag vill göra ett bra jobb, jag vill ha det fint hemma och omges av vackra ting, jag vill själv vara fin, jag vill ha en stark kropp, ha på mig fina kläder, sminka mig och locka håret för vardagens skull, jag vill hinna träffa mina vänner, besöka familjen, hitta på nya saker, bli överraskad och själva överraska, jag vill utvecklas som person, lära mig nya saker, lära känna nya människor, hinna läsa en bok, rensa avloppen minst två ggr/halvår, byta inredning i samma takt och samtidigt ha tid för lugna stunder hemma i tvsoffan, se en långfilm en kväll under helgen, arbeta för att kunna unna mig av det som redan nämnts och slutligen ha egentid i tystnad, lugn och ro.
 
Och just den här sommaren så har jag inte planerat in så mycket mer än att jag kommer jobba på Esprit samtidigt som jag söker andra jobb. Vem vet, kanske slinker det ner en roman eller däckare i solstolen. Det återstår att se. 
 
Dags att checka ut för denna måndag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Följ mig gärna då jag tar er med på min tankeresa genom livets roliga och tuffa utmaningar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela