Hilda

Likheter, olikheter och relationer däremellan.

Publicerad 2013-06-26 13:18:05 i Allmänt,

De flesta av oss kan nog komma överens om att det inte finns en människa som är perfekt.. Men finns det dom som är perfekta för varandra?

Precis som att Yin och Yang möts och passar ihop för deras olikheter så borde det, åtminstone i teorin, vara så att två människor med deras goda och mindre goda sidor kan mötas och kompletterar varandra. Där det brister, kan den andre stärka upp och vise versa.

Stabila, jordnära och trygga möter flexibla och modiga människor med stora drömmar. Pedanta, ambitiösa människor med stort kontrollbehov träffar avslappnade och förnöjsamma personer som tar dagen som den kommer. Nervösa, oroliga och ängsliga tyr sig till dem som känns trygga, lugna och beständiga.

Att likheter dras till varandra är ingen nyhet och ingen tillfällighet. Det är ren psykologi att vi gärna vill vara nära personer som är lika oss själva. Det är tryggt och behagligt att umgås med likasinnade. Vi skapar även lättare ett sammanhang och känner större samhörighet med vår omgivning. Men precis som beskrivningen vittnar om så riskerar likheter att bli o-spända och förutsägbara. Olikheter skapar å andra sidan spänning och utmaning, det finns sällan ett rätt svar och var dag ställs man inför ifrågasättanden. Detta kan, precis som det låter, vara påfrestande och prövande, men liksom myntets två sidor så kan det andra gånger vara utvecklande och lärorikt. Vi lär oss om oss själva genom våra relationer, genom att bli medveten om hur jag uppfattas av dig och genom vilka reaktioner du ger mig när jag beter mig på ett visst sätt. Utan relationer får vi ingen som speglar vår egen personlighet. Då riskerar vi att bli som narcissisten som enbart tittar på sin spegelbild i vattnet och blir kvar till döden på grund av sin egen beundran och blindhet för omgivningen.

Våga se dig själv genom andra människors ögon, våga fundera på vad det är hos dig - som gör att dom reagerar som dom gör. Sen, när du har gjort det, kan du börja fundera på vad det är hos andra människor som gör att du reagerar som du gör!

Vilka människor trivs du med i ditt liv?

/psykologen.

Kommentarer

Postat av: Ida Svanborg

Publicerad 2013-06-26 23:45:33

Du är så klok Hilda! Gillar det jag läser, bra skrivet! :)

Svar: Tack ska du ha Ida:)
Hilda

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Följ mig gärna då jag tar er med på min tankeresa genom livets roliga och tuffa utmaningar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela