Hilda

Dagar som dessa...

Publicerad 2013-03-07 09:14:54 i

solen skiner, klarblå himmel. Det är ljust ute och det doftar vår. Dagar som dessa drömmer jag mig ofta tillbaka.. tillbaka till minnen som har berört mig. Jag tänker på stugan, på mamma och pappa som säkert sitter ute på någon av altanerna för att dricka sitt morgonkaffe. Wilmer som får sin bit skinka, Fina som sitter vid fönstrer och tittar på allt som pågår, Noumi som vandrar runt i hopp om att smulorna från smörgåsen ska falla ner på marken, mamma som gör i ordning multivitaminjucien direkt från pressmaskinen, pappa som kokar starkt kaffe och omsorgsfullt gör i ordning sin och mammas mackor. De sitter säkert där med dunjackorna på, solglasögon och filtar om kroppen - och dom pratar om livet. Jag skulle vilja vara där med dom.
 
Andra minnen.. minnen av Arvidsjaur. Dagar som dessa åker vi upp till Vittjåkk för att åka snowboard, fika varm choklad som givietvis är gjort på riktigt vis - kakao, socker och möjlk. Vi skottar upp en grotta, lägger ut renskinnen och tittar på människor som åker förbi.
 
Vi tar en promenad runt stenlestadius. Alla ska med, mamma stoppar ner ett par extra näsdukar i fickan "ifall att", Pappa lägger samtidigt ner hundgodis i sina fickor "ifall att". Jag stoppar ner mobil och läpsyl "ifall att". Hunden kopplas och vi går ut och känner solen som värmer våra ansikten. Snön som kramar fötterna när vi går. Det känns friskt, lugnt och skönt.
 
Dagar som dessa vill jag tillbaka till värmen, till Cyperns hetta och klarblåa vatten, till Malmös mysiga cafeer, till fjällen och jan svenssonmössan och akkanålke där utsikten alltid får mig att hissna, känna mig tacksam över livet.
 
Jag kliver upp tidigt för att fånga dagen. Även om jag på senare tid fått lära mig att dagen inte vill bli fångad, utan istället få vara fri. Jag städar, äter frukost, tar fram datorn och pluggar. Snart dags för en till kopp kaffe och ibland tittar jag ut genom fönstret och undrar hur livet har blivit som det har blivit. Jag drömmer mig bort för en stund...
 
Vad gör du, dagar som dessa?
 
 
 
Akkanålke
 
Snowboard i Kåbdalis
 
Gamla piren i Piteå som inte längre finns kvar
 
Vattnet i Cypern

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2013-03-07 09:36:13

Jag sitter också med datorn framför mig, skriver PM och tittar ut på den klarblåa himlen! ....och så längtar jag tills ikväll när jag ska rida dubbla ridlektioner.. ;)

Postat av: Kristina Norgren

Publicerad 2013-03-08 16:08:15

Jag blir så glad när jag läser ditt inlägg, och jag kan med lätthet mentalt och känslomässigt vara där. Igår satt jag i min dunjacka och åt frukost på altanen r (pappa arbetar i veckan) solen strålade jag njöt och lyssnade på P1 på em åkte jag skidor med Noomi kort sagt jag gjorde aktiviteter som ger mig energi...
Stor puss och kram Mamma

Postat av: Kristina Norgren

Publicerad 2013-03-08 16:33:23

Glömde säga att du är såå välkommen hit och såå gärna får sitta med oss på vår altan och prata om livet
Kram mamma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Följ mig gärna då jag tar er med på min tankeresa genom livets roliga och tuffa utmaningar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela